maandag 17 augustus 2009

Haglund bakje

Al tijdens de vakantie - begin juni - in Zwitserland heb ik last gekregen van mijn linker achillespees. Ik heb daar veel gewandeld op routes met een behoorlijk hoogteverschil (soms meer dan 500 meter). En het zal op die routes met een groot stijgingspercentage zijn, dat ik mijn pezen te veel overstrekt heb. Terug in Nederland (ik ben steeds blijven lopen) verdwenen de klachten niet.
In overleg met de huisarts, die me naar een podoloog verwees, begon ik wat minder te lopen maar echt resultaat had dat niet. Na iedere wandeling was het opnieuw pijnlijk. Maar de podoloog had - waarschijnlijk door de vakanties - een aanzienlijke wachttijd, dus daar hoefde ik op kort termijn niets van te verwachten. Ik overwoog aanvankelijk om een andere podoloog te zoeken. Tot een van de loopvrienden uit de loopgroep mij attendeerde op de ortopedische schoenmakerij Brink in Groningen. Die was ook deskundig en had geen wachttijd. Bovendien was hijzelf daar in het verleden ook al eens deskundig en met goede afloop geholpen. Ik bleek de volgende dag al terecht te kunnen bij Brink, die mijn klachten aanhoorde en mijn hiel bekeek. Hij vertelde mij dat mijn achillespees waarschijnlijk extra geïrriteerd was doordat hij over een zogenaamde Haglund exostose (een wilde botgroei op het hielbeen)liep. Hij achtte het zelfs waarschijnlijk dat de achillespees met de exostose vergroeid was... Brink adviseerde vervolgens een zgn haglundbakje, dat op maat rond de hiel gemaakt is. Het is van kurk en wordt los achter in schoen geplaatst, waar het moet voorkomen dat de schoen tegen de hiel drukt en zo irritatie blijft veroorzaken.
Het blijkt een ideale oplossing. Er is geen sprake meer van irritatie en de pijn is langzamerhannd verdwenen. Één keer ben ik teruggeweest omdat er een klein drukplekje was, waardoor ik een blaar kreeg. Maar dat is inmiddels ook verholpen...

1 opmerking:

  1. Hi pap,

    Heel leuk om je blog te lezen! Ik zal het zeker volgen zodat ik up-to-date ben over je wandelperikelen.

    Liefs,
    Siti

    BeantwoordenVerwijderen