zondag 16 augustus 2009

Nordic Walken leren

Een vriendin, Nynke, maakte me attent op het Nordic Walken. "Volgens mij is dat echt iets voor jou." had ze gezegd. En wat heeft ze gelijk gekregen! Ik nam les en leerde hoe ik moest lopen om optimaal te profiteren van deze sport. Niet alleen leerde ik om prachtig rechtop te lopen en schouders en onderrugspieren te trainen, ik leerde ook om de stokken effectief te gebruiken en mijn lopen extra schwung en snelheid te geven.
Om het Nordic Walking goed onder de knie te krijgen is het belangrijk om les te krijgen van een goede en opgeleide leraar. Ze zijn heel gemakkelijk op internet te vinden. Zoek maar eens op "nordic walking instructeur" of "nordic walking cursus".
Janke, die mij les gaf, is INWA nordic walking instructeur. INWA betekent International Nordic Walking Association. Als ik loop moet ik vaak aan Janke denken. Ze heeft een prachtige gracieuze loopstijl, wiegt een beetje met haar heupen en schudt daarbij licht met haar bovenlichaam. Tijdens mijn wandelingen probeer ik me voor te stellen dat ik net zo mooi als zij loop. En - eerlijk gezegd - ik denk dat ik al aardig in de buurt kom...
Inmiddels ben ik lid geworden van de Loopgroep Bedum. Die heeft een sectie Nordic Walking, die op dit moment uit zo'n 53 leden bestaat. Ze komen allemaal uit de wijde omgeving van Bedum en Groningen, en lopen iedere week met Nordic Walking groepen ergens in de provincie. Er wordt gelopen met een pittige snelheid en dat is iets wat ik wel fijn vind. Verder is het natuurlijk erg gezellig en vooral inspirerend...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten